تفریحی-ورزشی

انواع کفپوش ورزشی

استفاده از انواع کفپوش ورزشی مناسب برای هر فضای ورزشی جهت حفظ سلامت و کاهش صدمات ورزشکاران حین تمرین و بازی از وارد اصلی و پایه برای ایمن سازی و تجهیز اماکن تفریحی – ورزشی به شمار میرود.

اما مهم است بدانیم برای کدام فضا چه کفپوشی مناسب است و مزایا و معایب هر کدام چیست.

یکی از مهم ترین امکاناتی که باید برای اماکن تفریحی و سالن‌های ورزشی در نظر گرفت، نصب کفپوش باکیفیت و استاندارد است که علاوه بر کاهش صدمات باعث افزایش کارایی برای آن فضا نیز گردد.

به طور عمده تمامی مهدهای کودک و خانه بازی کودکان و بسیاری از سالن‌های ورزشی اعم از بدنسازی، والیبال، بسکتبال، فوتسال و کورت اسکواش و بدمینتون و پدل برد و تنیس و سالن های ژیمناستیک و تمامی رشته های رزمی و… به کفپوش مخصوص به خود با رعایت استاندارد و کیفیت مرغوب نیازمندند.

به طور کلی، کفپوش‌های ورزشی به دو دسته سالنی و فضای باز تقسیم می‌شود که هرکدام دارای چندین زیر مجموعه هستند که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند.

 

کفپوش‌های فضای باز:

کفپوش چمن مصنوعی:

چمن مصنوعی جایگزینی بسیار مناسب و ارزان برای چمن طبیعی استفاده میشود که در پایل یا ارتفاع و تراکم گره متفاوت و با جنس الیاف با درجه کیفیت متفاوت بافته می‌شود، عمدتا چمن مصنوعی از ارتفاع 8 تا 55 میلیمتر در ایران تولید می‌شود که هر کدام کارایی و قابلیتهای مخصوص به خود را دارد.

 

چمن مصنوعی ورزشی برای تجهیز زمین گلف، هاکی روی، زمین چمن فوتبال و سایر رشته‌های ورزشی به کار می‌رود. همچنین برای چمن ورزشی مدارس و اماکن تفریحی نیز استفاده میشود. از این رو یکی از کفپوش‌های بسیار مطلوب و متداول به شمار می‌رود.

لازم به ذکر است این کفپوش در ترکیب با کفپوش‌های طرح چوب PVC یا کفپوش ترمووود و نیز کفپوش‌های تایلی چوب پلاست انتخابی عالی برای کفپوش مناسب فضای باز و محوطه سازی و دکوراسیون خارجی ساختمان و روف گاردن و سایر اماکن تفریحی به حساب می‌آید.

کفپوش ورزشی لاستیکی:

این کفپوش توسط مواد بازیافتی و لاستیک تولید می‌شود و قابلیت اجرا در سالن‌های بدنسازی و پیست‌های دوومیدانی را دارد. کیفیت و دوام این کفپوش، بالا بوده و یکی از زیباترین و مقاوم‌ترین کفپوش‌های موجود به حساب می‌آید.

 

از مشخصات بارز این کفپوش می توان به تنوع بالا، رنگ بندی جذاب و قیمت پایین اشاره کرد. سالنهای ورزشی مدارس که با بودجه کم نیاز به کفپوش ورزشی دارند می توانند از این گزینه به عنوان یک گزینه بسیار کاربردی استفاده نمایند.

کفپوش‌های گرانولی تایلی و رولی و پاششی بیشترین مورد استفاده را برای مبلمان شهری و ایمنی فضای باز دارد.

کفپوش ورزشی درجاریز:

کفپوش ورزشی درجا ریز از انواع کفپوش‌های لاستیکی به شمار می‌رود که به شکل یک دست پیاده سازی و نصب می‌شود. این کفپوش کاربرد زیادی در زمین‌های ورزشی و اماکن عمومی و زمین‌های بازی کودکان در پارک‌ها و برای استفاده در وسایل و تجهیزات ورزشی فضای باز دارد.

کفپوش تارتان:

کفپوش تارتان که از انواع درجاریز کفپوش محسوب میشود و بر پایه پلی یورتان است، کفپوش تخصصی پیست‌های دوومیدانی و مخصوص پیاده روی می‌باشد. که به صورت تارتان پاششی، تارتال رولی و تایلی نصب و اجرا میشود.

کفپوش خاکی و ماسه ای:

این نوع کفپوش که عمدتا برای کورت تنیس استفاده میشود بسیار راحت و کم هزینه میباشد.

همچنین زمین‌های ورزشی ساحلی مخصوص فوتبال و والیبال ساحلی، فوتووالی، سپک تاکرا ساحلی و نیز باشگاه‌های سوارکاری میتوانند از کفپوشهای خاکی استفاده کنند.

کفپوش ورزشی پلی یورتان:

این مدل کفپوش به دلایلی نظیر تنوع بالا، رنگ بندی جذاب و قیمت مناسب در دسته کفپوش های پرفروش و محبوب قرار دارد. سالن های مختلف ورزشی و بدن سازی از مکان هایی هستند که این کفپوش در آن ها اجرا می شود.

از دیگر مشخصات کفپوش‌های  پلی یورتان میتوان به انعطاف پذیری بالا، مسدود سازی درزها، نصب و نگهداری آسان و مقرون به صرفه بودن و قابلیت استفاده در فضای باز اشاره کرد که می تواند برای سال های زیادی و معمولا بدون آسیب دیدگی نیازهای باشگاه ورزشی را مرتفع سازد.

کفپوش‌های فضای بسته یا سالنی:

کفپوش ورزشی PVC

این کفپوش توسط مواد اولیه ای همچون پلی وینیل کلراید، فایبرگلاس و لایه‌های مختلف تولیدشده است که به اختصار به آن کفپوش پی وی سی گفته میشود.

این کفپوش یکی از قدیمی ترین و باکیفیت ترین کفپوش های تولیدشده در جهان است و از آنجایی که بسیار منعطف و بادوام است در سالن های ورزشی بی شماری نصب شده و تأییدیه فدراسیون های جهانی را نیز به دست آورده است.

از ویژگی‌های این کفپوش می توان به جلوگیری از سر خوردن ورزشکاران در حین دویدن و استپ‌های ناگهانی اشاره کرد. سالن‌های بسکتبال و والیبال از سالن های مناسب برای نصب این کفپوش هستند.

این کفپوش در سه مدل مختلف با نام های پارکتی، رولی و تایلی تولید می شود. کفپوش PVC پارکتی، مشابه کفپوش مدل چوب بوده و جالب است بدانید که دوام آن از کفپوش های چوبی بالاتر است.

کفپوش PVC  رولی نیز به دو صورت مختلف تولید می‌شود که نوع اول، مناسب سالن‌های ورزشی است که با تنوع بالا تولید می‌شوند. مدل دیگر رولی نیز دارای ظاهری مانند چوب و طرح کاشی بوده و بیشتر مناسب ساختمان‌های مسکونی و تجاری است و برای کفپوش مدارس و خانه سالمندان و مراکز درمانی نیز استفاده میشود.

کفپوش PVC تایل نیز در اشکال هندسی و رنگ های متنوع تولید می شود. این کفپوش به راحتی قابل نصب و تعویض است.

کفپوش ورزشی طرح چوبی:

بیشترین استفاده کفپوش‌های چوبی در سالن‌های بسکتبال است. این کفپوش‌ها در طیف های قهوه ای رنگ و متنوع تولید می‌شود از دوام بالایی برخوردارند و یکی از باکیفیت‌ترین و البته گران قیمت ترین کفپوش‌های ورزشی به حساب می‌آید. که طبعا به مراقبت ویژه ای برای این نوع کفپوش نیاز است.

ضمن اینکه، به دلیل بافت چوبی آن می توان انواع لوگو و تبلیغات مختلف را بر روی کفپوش درج کرد به همین خاطر این کفپوش در سالن ورزشی که متعلق به تیم های حرفه ای اسپانسردار است گزینه بسیار مناسب و کاربردی محسوب می‌شود.

کفپوش فومی:

کفپوش فومی یکی دیگر از کفپوش های ورزشی است که آن را جهت انجام حرکات رزمی و ژیمناستیک در سالن ها نصب می کنند. به این ترتیب، بسیاری از سالن های ورزشی جهت تمرین ورزشکاران خود از این کفپوش استفاده می کنند. این کفپوش مانع از بروز آسیب ورزشکار شده و محیط سالن را به یک محیط امن و استاندارد تبدیل می کند.

همچنین این نوع از کفپوش‌ها را میتوان با ضخامت‌های متفاوت و به صورت روکش دار و یا بدون روکش برای کفپوش سالن کشتی، ژیمناستیک، جودو، تکواندو، کاراته و سایر رشته‌های رزمی و برخوردی استفاده کرد.

شما میتوانید با مشاوره از ما متناسب با نیاز مجموعه‌ی خود انواع کفپوش‌ را تهیه نمایید.

کفپوش تاتامی:

کفپوش تاتامی یکی از ارزان‌ترین و کاربردی‌ترین کفپوش‌های موجود به حساب می‌آید. از این کفپوش جهت ایمن سازی مدارس، سالن‌های بدنسازی، تکواندو، کونگ فو، کاراته و… نیز استفاده می‌شود. از مشخصات بارز این کفپوش می توان به حمل آسان، تنوع بالا، ضربه گیری عالی و قابل شستشو بودن اشاره کرد.

 

نکات مهم خرید کفپوش ورزشی

  • اندازه کفپوش باید طبق استاندارد و قوانین ورزش و آیین نامه‌ها باشد.
  • رنگ و مدل کفپوش با دیگر تجهیزات موجود در سالن هماهنگ باشد.
  • استاندارد بودن، کارایی و دوام کفپوش به علت استفاده زیاد در حوزه ی ورزش و تفریح اولویت اول برای انتخاب کفپوش است.

شما میتوانید برای خرید انواع کفپوش از مشاوران ما به صورت رایگان مشاوره تخصصی برای اجرا و تعمیرات انواع کفپوش بگیرید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *